perjantai 20. toukokuuta 2011

PE 29.4.2011 MERELLÄ PANAMA-GALAPAGOS

Päivitysaika: 17.00 (GMT 23.00). Sijainti: 0 astetta 26,6'N, 87 astetta 52,2'W, ilma aurinkoinen, tuuli S5-7m/s. Matkaa jäljellä Galapagokselle 156 mailia (289km).

Nyt ovat tuulet pysyneet mukavina ja matka on edennyt purjein oikein hienosti. Moottoria olemme käynnistäneet vain akkujen lataustarkoituksessa, niin kuin eilen illallakin. Kone kävi ehkä tunnin verran ja yhtäkkiä kierrokset laskivat ja moottori sammui. Taas oli tietysti tulossa pimeä, mutta Arin oli ryhdyttävä etsimään syytä koneen sammumiseen. Kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja käytiin läpi suodattimista polttoaineletkuihin. Kuumassa moottoritilassa oli kuin saunassa. Ari ilmasi dieselmoottorin varmaan kymmenen kertaa, mutta kone kävi vain hetken ja sammui. Puoliyön aikaan pidimme konetta käynnissä ehkä tunnin ja olimme tyytyväisiä, että Arin korjaustoimet olivat tuottaneet tulosta. Sammutimme moottorin ja valmistauduimme tulevaan yöhön.

Tänä aamuna tarvittiin taas moottoria, joka kävi hetken ja sammui. Ilmauksien jälkeen katsoimme kellosta, että moottori kävi aina vain 8 minuuttia. Mielestämme ongelmat alkoivat siinä vaiheessa, kun moottori oli alkanut ottaa polttoainetta alimmasta eli kolmennesta/viimeisestä tankista. Ari oli tarkistanut Andyltä juuri tätä asiaa, että onko polttoaineen syötössä muutettu mitään. Andy oli vastannut, ettei mitään oltu muutettu. Mitä ilmeisimmin kuitenkin jotain vikaa polttoaineen syötössä oli, kun ilmauksen jälkeen järjestelmässä ollut polttoaine käytti konetta sen aikaa, kun sitä siellä riitti. Tänä aamuna samaa vikaa on yritetty selvittää letku kerrallaan, välillä koko salongin lattia on ollut auki ja avotilaan johtavat portaat pois paikaltaan. Jostain selvisi, että tankista ei tule polttoainetta tasaisesti ja se oli selvästi syy moottorin sammumiseen. Taas ilmattiin moottoria moninaisia kertoja. Seilin kipparilla ei ole dieselasentajan pätevyyttä eikä taitoja – oli yritettävä selviytyä tilanteesta järkeilemällä ja ottamalla vanhat keinot käyttöön. Ari imi letkulla tankista polttoainetta kanisteriin ja Seilin polttoaineensyöttö pantiin suoraan kanisterista, kone kävi oikeilla kierroksilla moitteettomasti. Syy oli selvinnyt, mutta edessä on vielä pari päivää Galapagokseen.

Tuumasimme, että tuulien säilyessä samanlaisina, pääsemme hyvin purjeilla perille ja käytämme moottoria vasta, kun suoritamme lopullisen lähestymisen ankkurointipaikalle Puerto Ayoran edustalle. Uusi isopurje on toiminut mainiosti, samoin korjattu genua.

Tänään syötiin päivän pääateriaksi pastaa herkkusienikastikkeessa pussista, höystettynä sipulilla, valkosipulla, tuoreella paprikalla ja purkkikinkulla, porkkanaraastetta vihanneksena ja jälkiruuaksi syötiin omenoita. Päiväntasaajan ylityksen odotuksessa teimme joitain valmisteluita.

Ei kommentteja: