maanantai 18. tammikuuta 2010

LE MARIN, MARTINIQUE 15.-17.1.2010

Täytimme polttoainetankit verottomalla polttoaineella Rodney Bayssa. Siellä avulias ja välillä tanssiksi pistänyt asemanhoitaja palveli meitä ystävällisesti. Sitten vaan keula kohti Martiniqueta. Saaren vaihtuessa on myös uusi valtio edessä. Matka taittui mukavassa sivutuulessa Iso delfiiniparvi hyvästeli meidät St. Lucian vesillä ja kaksi valasta toivotti tervetulleiksi Martiniquelle.

Vilkasta liikennettä oli Le Mariniin vievällä lahdella ja kalastusmerkkejä kuin Euroopassa. Itse asiassa olimme saapuneet EU-alueelle Ranskaan. Nostimme kaksi kohteliaisuuslippua sekä Ranskan että Martiniquen liput, kolmantena lippuna tietysti Q-lippu tullauksesta ilmoittamaan. Jo merellä olimme tajunneet tulleemme EU-alueelle, kun molempien kännykät piippasivat tekstiviestejä. DNA muisti taas meitä roaming-viestien edullisilla hinnoilla.

Le Marinin edustan lahdella oli paljon veneitä ankkurissa mm. hollantilaiset tuttumme Helleweeg-veneellään. Odottaessamme marinerojen löytävän meille vapaan paikan laiturista, meitä tuli jollalla ohiajaessaan moikkaamaan Bequialla tapaamamme Dragoniksen kippari.

Seilille ei tahtonut löytyä vapaata paikkaa 600-paikkaisesta marinasta. Jälkeen päin tajusimme, että perjantai taisi olla jonkunmoinen vaihtopäivä charterveneiden miehistöille. Le Marin on merkittävä charterveneiden keskus.

Lopulta Seili sai kuin saikin sen yhden vapaan paikan charterlaiturista sillä lupauksella, että lähdemme pois sunnuntaiaamuna. Venecharter on kuin lentokoneen varustamista silloin, kun odotellaan uusia asiakkaita. Pääsimme seuraamaan tätä touhua aitiopaikalta.

Tutustuimme ensimmäisenä iltana marina-alueeseen ja lähialueen tarjontaan. Liikenne oli oikeanpuoleista ja autot Ranskan rekisterissä. joka puolella kuului ranskan kieli. Kävimme illallisella läheisessä ravintolassa ja pakko todeta, että kyllä ranskalaiset hallitsevat tuon ruokapuolen, sen esillelaiton ja tarjoilun. Emme muista, milloin olisimme syöneet yhtä kauniisti aseteltua ja herkullista ruokaa, ankka oli ehdottomasti parasta pitkään aikaan. Viereisessä pöydässä istui pariskunta, jonka rouva puhui yhtä paljon englantia kuin me ranskaa. Annen lukioaikaisesta vapaaehtoisesta ranskasta ei paljon ole jäljellä, se on todella vaipunut syvälle muistin syövereihin. Aina kannattaisi panostaa kieliin, täällä, jos missä sen huomaa konkreettisesti.

Vaikka Le Marinin veneet ovatkin pääasiassa charterveneitä, löytyy joukosta myös nk. kansanveneitä omaperäisine ratkaisuineen. Tässä autonrenkaat toimivat lepuuttajina ja niiden suojaksi ja koristukseksi on laitettu t-paidat ... ja tietenkin sävy sävyyn.

Lauantaipäivän vietimme paikkakuntaan tutustuen. Kipusimme varsinaiseen keskukseen 81 porrasaskelmaa ylöspäin. Sieltä löytyivät linja-autoasema ja posti sekä erilaisia liikkeitä. Kävelimme toista katua takaisin nähdäksemme paikasta enemmän. Rantakadulla kauppahallissa oli vilkasta. Siellä myytiin kotitekoisia mehuja ja hilloja, vihanneksia ja matkamuistoja.

Hallin ulkopuolella puristettiin sokeriruo’osta mehua - ilmeisesti halliin ei ollut asiaa, kovaäänisen ‘mehulingon’ takia.

Teimme vielä ruokahankintoja melkein kotimaan supermarketia vastaavasta kaupasta ja saimme Seilin jääkaappiin erilaisia herkkuja tulevia päiviä varten. Eurot ovat tietysti käytössä, kun Ranskassa kerran ollaan. Onneksi Suomesta tuli mukaan muutama rahakukkaro, kun maat ja valuutat vaihtuvat yhtenään.

Iltapäivällä oli s/y Elainen miehistö huomannut meidän saapuneen ja tuli tervehtimään. Kävimme Elainessa juttelemassa kuulumisia Helinän ja Kallen kanssa, kun aiemmin ei ole tullut mahdollisuutta. Olemme useissa paikoissa tavanneet vain ohimennen.

Illalla laiturissa oli kova sutina, kun charterfirmojen ihmiset laittoivat veneitä kuntoon tulevia asiakkaita varten. Uusia asiakkaita tuli laukkuineen jatkuvana virtana leveällä laiturilla. Uudet miehistöt viettivät iltaa aamuyöhön. Meidän oli syytä käydä ajoissa nukkumaan, jotta lähtömme onnistuu niin kuin olimme luvanneet.