lauantai 2. huhtikuuta 2011

PANAMA, SHELTER BAY MARINA 6.3.-10.3.2011

Suomalaisen Solé-edustajan Tekno-Marinen varaosatoimitus suoraan Espanjan tehtaalta tänne Panamaan meni kertakaikkiseksi arvailuksi. Ilmeisesti toimittaja ei halunnut meidän tietoomme Espanjan tehtaan ostohintoja ja teki englanninkielisen laskun, jolla tavara piti toimittaa. Siitähän se soppa sitten syntyi. Tekno-Marinessa ei ymmärretty, että he olivat ryhtyneensä EU-viejäksi, jonka laskulta vaaditaan tietyt muotoseikat. Varaosien lähtöpaikkahan oli Espanja, jossa kuriirifirma UPS vaati laskua neljä kertaa uusiksi ja lopulta palautti varaosapaketin takaisin lähettäjälle. Tähän tuhraantui reilu viikko ja se turhautti meitä, koska olemme itsekin olleet teknisellä alalla vuosikymmeniä ja hoidelleet toimituksia eri maihin. Se harmitti, ettei toimittaja edes ymmärtänyt kysyä neuvoa Suomen UPSilta tässä asiassa. Tätä koko toimitus-/laskutussotkua oli jo edeltänyt lähetyslistojen moninkertainen korjaaminen. Alun perin yhtenä perjantaina saamamme UPSin seurantanumero (tracking number) oli väärä. Ari yritti koko viikonlopun seurata netistä lähetystä, mutta UPSin järjestelmä ei tuntenut ko. numeroa. Maanantaina Ari heräsi heti puolen yön jälkeen soittamaan Suomeen saadakseen oikean seurantanumeron. Aikanaan oikea numero tuli, toimittaja vain kohautteli olkapäitään. Yleisesti he vain selittivät, että niin lähetysluetteloissa, laskuissa ja seurantanumeroissa oli vain yksi pieni virhe. Arin kommentoitua heidän toimintaansa lähinnä lottoarvonnaksi, Tekno-Marinelta Irma Kurki-Suonio vastasi, ettei tällä ole mitään tekemistä loton kanssa. Kuitenkin varaosa-asioissa tai seurantanumeroissa yksikin väärä numero merkitsee joko väärää osaa tai seurantanumeroa ei löydy, eikä lotossakaan tule päävoittoa, jos yksi pikku numero on väärin. Jopa yrityksen johtaja ei ottanut sähläykseen mitään kantaa mainitsipa vain jostain pikkuvirheestä laskussa. Ei uskoisi, että olimme tekemisissä suomalaisen ammattilaisen kanssa. Kaiken tämän kokeneena meitä jännitti aika tavalla, mitä aikanaan saapuva paketti todella sisältäisi.

5.-9.3.2011 oli roomalaiskatolisen maailman karnevaaliaika täällä Väli- ja Etelä-Amerikassa, eli laskiaisen aika suomalaisen kalenterin mukaan. Koko viikonlopun kestävä karnevaaliaika huipentui tuhkakeskiviikon juhlintaan. Karnevaalistahan alkaa paaston aika, josta päästään pääsiäisenä. Tämä oli suuri juhla-aika, ihmiset pitivät lomaa ja monet yritykset olivat kiinni. Kävimme Panama Cityssä tutustumassa juhlahumuun, joka keskittyi Avenida Balboalle, Balboan patsaan ympäristöön Tyynen meren rannalla ja pilvenpiirtäjien juurella.



Panamassa suihkutettiin vettä autojen lavoilta ihmisten niskaan. Mekin saimme oman osamme. Liikkeellä oli lapsiperheitä ja nuoria, mieleen tuli suomalainen vappu. Olimme aika varhain liikkeellä ja varsinainen riehakas juhlinta kuningatarkulkueineen olisi ollut odotettavissa vasta illan pimetessä. Samalla reissulla kävimme etsimässä UPSin toimiston, jotta varaosapaketin saavuttua tiedämme mihin mennä.


Panama City pyrkii kovasti Väli-Amerikan Miamiksi ja kieltämättä kaupungin siluetti esim. Flamencon alueelta katsottuna muistuttaakin pilvenpiirtäjineen esikuvaansa.


Olemme kierrelleet aika paljon Panama Cityä, jolla on todella monet kasvot. Kaikki ei ole niin siloiteltua kuin pilvenpiirtäjät. Liikenne on hyvin arvaamatonta ja poukkoilevaa. Kaikkein pahimpia ovat keltaiset taksit, jotka pysäyttävät juuri siihen paikkaan, mihin asiakas tahtoo ja keskelle ajoväylää. Muuten taksi menettäisi hyvät asemat liikennevirrassa, mutta samalla aiheuttaa mahtavan ruuhkan peräänsä. Taksit ajavat yleensä aina keskellä tietä, eivätkä varmasti näytä mitään merkkiä, kun aikovat pysäyttää tai kääntyä. Yleisesti ottaen vilkut ja jarruvalot eivät edes toimi. Peilit ovat vain koristeina. Takana tulijalle jää näin kokonaisvastuu edessä ajavien taksien liikkeiden arvailusta. Taksit kiilaavat ja punkevat pienimpäänkin rakoon. Olemme tulleet siihen tulokseen, että taksiyrittäjäksi voi ryhtyä kuka tahansa, kunhan vain pystyy hommaamaan auton. Kuskien liikennesilmä kantaa oman auton nokkaan, ei yhtään pidemmälle, esteen ilmaantuessa kuski väistää estettä välittämättä yhtään, onko vieressä tai takana ketään. Ilmankos useimmista takseista saa etsiä suoraa pellin osaa.


Vanhaa tietä Panama Citystä Colóniin tultaessa tielle näkyy rinteessä ranskalaisten hautausmaa. Sinne on haudattu osa niistä ranskalaisista, jotka yrittivät aikanaan rakentaa Panaman kanavaa, mutta menehtyivät tauteihin ja muihin viidakon vitsauksiin.


Meille oli luvattu UPSista, että saamme varaosapaketin 9.3. keskiviikkona. Menimme siis heti aamusta UPSin toimistoon Panama Cityssä. Lyhyen neuvonpidon jälkeen mukaamme lähti UPSin henkilö tarkoituksenaan tullata pakettimme Tocumenin lentokenttäalueella. Ajoimme Corridor Suria Tocumenin suuntaan hänen antaessa ajo-ohjeita. Rahtialue oli kyllä niin monen mutkan takana, että emme ehkä olisi itse sinne löytäneet, vaikka olisimme kyselleet tietä useammankin kerran. Alue oli hyvin labyrinttimainen eikä opaskylttejä juurikaan ollut. Selvisi, että karnevaaliaika vaikutti edelleenkin kaikkiin toimintoihin ja jouduimme ajelemaan ovelta toiselle ensin saadaksemme tullauksen kuntoon ja sitten itse paketin. UPSin virkailija oli todella arvokas apu. Siinä odotellessamme pakettiamme seurasimme, miten paikallisen logistiikkakeskuksen trukkikuski teki kuormaa. Ihan pahaa teki seurata sivusta, kun epätasaisella pihalla kevyet irtopaketit pomppivat ja putosivat kyydistä eikä trukki pysähtynyt riittävän nopeasti, niinpä paketteja ruttaantui. Kuormalavat jäivät lintalleen kuormaan. Tavaroiden vastaanottajat ovat varmaan onnensa kukkuloilla, jos saavat yhdenkin paketin ehjänä perille. Onneksi meidän paketti ei joutunut tämän trukkikuskin sarviin. Sitten meillä oli vielä yksi paketti tulossa DHL:llä, jota lähdimme kiireesti noutamaan Colónin Free Zonelta vielä samana päivänä. Nyt meillä oli kaikki tilatut varaosat koossa ja kävimme Seilissä lähetykset tarkkaan läpi vertailemalla osia purettuihin osiin. Enempää emme voineet tehdä, loppu oli Andyn hommia.

Ei kommentteja: