torstai 25. helmikuuta 2010

SINT MAARTEN 23.-25.2.2010

Olemme jatkaneet erilaisia kunnostus- ja huoltohommia Seilissä kannenpesusta sisäsiivoukseen eikä pyykinpesuakaan ole unohdettu. Rodney Baystä ostamallamme kaasugrillillä olemme tehneet useammankin illallisen ja syöneet Seilin sitloorassa Karibian lämpöisistä illoista nauttien. Päivän paahtava kuumuus vaihtuu auringonlaskun myötä miellyttävän pehmeäksi lämmöksi.

Simpson Bay Marinassa meitä on kaksi suomalaisvenettä rinnakkain, KasteHelmi ja Seili.

Keskiviikkoiltana meidät kutsuttiin KasteHelmiin . Samaan aikaan alkoi oikein kunnon kaatosadekuuro, joka mukavasti huuhteli pölyt ja muut epäpuhtaudet veneistä. Sadekuurot ovat siinä mielessä mukavia, että ne raikastavat ilmaa. Tosin hyvin hetkellisesti eikä ilma muutu missään nimessä viileäksi sateen jälkeen. Seuravana aamuna aurinko paistoi taas kahta kuumemmin selkeältä taivaalta. Vietimme mukavan hetken naapuriveneessä jutellen tulevista purjehdusreiteistä ja monista muista asioista Mailan ja Heikin kanssa. Emmehän ole heidänkään kanssa kuin pikaisesti tavanneet ensin Porto Santossa ja nyt täällä Simpson Bayssä.

Kyllä sitä taas on hikoiltu. Yleisesti ottaen ei tarvitse kuin eväänsä liikauttaa, niin hiki on pinnassa. Mitä enemmän puuhastelee, sitä enemmän hiki tietysti virtaa. Uskomatonta, miten pieni vekotin tuo helpotusta elämään, nimittäin pieni 12-voltin tuuletin. Sen, kun illalla käynnistää nukkumatilassa, rauhallinen ja hikoilusta vapaa uni on taattu. Hikoilimme aluksi muutaman yön täällä Karibialla, ennen kuin hankimme tuulettimen. Enää ei voisi elää ilman sitä.

Teimme taas iltakävelyn Turtle Pieriin ja söimme siellä illallisen. Atmospheren miehistöä ei taaskaan näkynyt. Kovin ovat hekin liikkuvaista väkeä. Takaisin kävellessämme oli taas musiikkitarjontaa yhdessä sun toisessa rantabaarissa. Menimme yhteen, mistä kuului latinorytmejä. Siellähän olikin oikein tanssitaitureiden esitys menossa. Tavallisella tallaajalla ei ollut paljon asiaa parketille. Teimme havainnon, että tanssijat olivat paikallisia ammattitanssijoita. Siinä olisi Blomqvistin Åkellakin ollut tekemistä.

Onneksi meillä on uusi jolla. Nimittäin keulapurje on sen verran isossa ja painavassa pussissa, että purjeneulomoon toimittaminen vanhalla jollalla olisi ollut seikkailu. Se olisi varmasti useammankin kerran hörpännyt keulasta vettä. Nyt uusi jolla ei ollut moksiskaan moisesta kuormasta. Keulapurjeen alasauma tuli korjatuksi ihan kohtuuhintaan. Täällä Simpson Bayssä on jolla kaikkein kätevin kulkuneuvo asioiden hoitoon.

Torstaina ennen auringonlaskua lähdimme vielä uimaan. Kävelimme läheiselle hiekkarannalle, mutta vesi ei jotenkin houkutellut uimaan. Jatkoimme matkaamme yhden hotellialueen rannalle ja rantapummimaisesti jätimme vaatteemme vapaana olevalle aurinkotuolille ja pulahdimme vilvoittavaan mereen. Kyllä teki hyvää uiskennella oikein kunnolla kaiken sen hikoilun jälkeen, mitä torstaipäiväkin taas oli ollut.

Perjantaina lähdemme Philipsburgiin kyselemään Suomesta kohta kuukauden matkalla ollut postipakettia ja iltapäivällä menemme lentokentälle vastaan seuraavia Seiliin tulevia vieraita.

Petteri kirjoitti...

Pitääkö pilssi kuitenkin paikallisen "harmaan veden" asiaankuuluvan viileänä?

Unknown kirjoitti...

Hehheh, Petu !
Onkohan vieraillekin sellainen tuuletin... ?

Mielenkiintoisen kauan on kyllä kestänyt sen paketin tuleminen, kun arvioitu aika oli 6-8 vuorokautta. No, toivottavasti se löytää vielä joku päivä perille joko sinne tai tänne.

Täällä on tänään ollut nollassa - pitkästä aikaa ! Lumentuloa se ei kuitenkaan estänyt.

Terkkuja !
-Anu

pirkko kirjoitti...

Teillä oli keulapurje korjauksessa, meillä taas katolta pudonnut lumi vei eilen illalla mukanaan koko tikapuut niin katolta kuin seinustaltakin. Ei täällä paljon tuulettimia ole tarvittu!