lauantai 27. kesäkuuta 2009

GRÖNHÖGEN-RÖNNE (BORNHOLM) 25.-26.6.2009

Päiväretkiemme jälkeen olimme tehneet ICA-ostokset silmällä pitäen tulevaa yöpurjehdusta kohti Tanskalle kuuluvaa Bornholmin saarta ja tarkemmin sanottuna sen pääkaupungin Rönnen satamaa. Matkan pituus oli noin 100 nm ja arvioitu purjehdusaika viiden solmun keskinopeudella 20 tuntia. Lähtö Grönhögenistä tapahtui illalla klo 21.08 kaikkien muiden huviveneiden jäädessä satamaan koillistuulen puhaltaessa 12-13m/s.

Nostimme purjeet 200 metriä rannasta ja jatkoimme samaan suuntaan ja samoilla purjeasetuksilla yli 15 tuntia lannetuulen kiidättäessä venettä. Matka sujui rattoisasti, mutta oli varsin kuoppaista suurehkoista aalloista johtuen. Matkallamme ylitimme kauppalaivojen käyttämän reitin, jossa yön tunteinta riitti liikennettä kuin Mannerheimintiellä konsanaan. Puhutaan Itämeren puhtaudesta mitä tahansa, tällä legillä merivesi vaikutti erittäin puhtaalta ja sen puolesta myös todisti tekemämme rakkolevähavainnot.

Olemme juuri ohittaneet Ruotsin Utklippanin ja karttaplotterin AIS-laitteen näytöllä näkyvät lähistön laivat helminauhan omaisena. Seili näkyy kuvassa mustana ja sen kulkema reitti perässä olevana mustana viivana. Asiaatuntemattomille mainittakoon, että AISilla näkee laivojen nimet, nopeudet, kurssit, kohtaamiskurssit, -ajat, määräsatamat jne. Kiva laite!

Seuraavana päivänä klo 12.50 saavuimme Bornholmin saaren pohjoiskärkeen ja sivuutimme Hammer Odden majakan. Luulimme, että saaren suojanpuoleisella laidalla joutuisimme jatkamaan koneella ajaen. Toisin kuitenkin kävi. Yhtäkkiä noin 20m/s puhaltavat williwaw-tyyppiset voimakkaat vihurit alkoivat ravistella venettä. Matka jatkui minimipurjeilla Rönnen satamaan. Useita päiviä jatkuneet voimakkaat tuulet aiheuttivat kuitenkin sen, että satama oli pullollaan huviveneitä. Lopulta löysimme kuitenkin paikkamme satama-altaasta virallisen vierassataman ulkopuolelta. Täältäkin kuitenkin viranomainen meidät illalla löysi ja kävi karhuamassa törkeän 24 euron satamamaksun.

Myöhemmin illalla kävi s/y Tritonin kippari Jukka toivottamassa hyvää matkaa ja kertoi itse jatkavansa purjehdusta aikaisin aamulla.