Muutamaa tuntia ennen saapumista Figueira da Foziin pystyimme mereltä erottamaan korkean kallioisen niemen (Capo Mondego) ja vielä kauempana parin tehtaan hahmot. Figueira da Foz on nimeltä tuttu Annelle työasioissa. Ilmeisesti nämä kaukana häämöttävät tehtaat olivat juuri ne asiakkaat, joille tavaraa toimitettiin. Lähempänä kohdetta näimme miten edellä mainitun korkean niemen kallioita oli louhittu vähä vähältä. Mietimme, että nykypäivänä joku saisi syytteen ympäristörikoksesta tehdessään moista.

Satamaan saapuessamme ymmärsimme, että kiveä täällä kyllä tarvitaan. Aallonmurtajan jatkotyöt olivat meneillään ja voi sitä kivenmöhkäleiden ja betonijärkäleiden määrää. Aallonmurtajan uusi muoto ja koko saattaisi itse asiassa tulla pimeässä kulkevalle melkoisena yllätyksenä.

Figueira da Fozin vierassatamaan saapuminen on mutkikas juttu. Satamassa on vastaanottolaituri, jolle vierasveneen on ehdottomasti ensin kiinnityttävä. Sen jälkeen ilmoittauduttava takana olevassa rakennuksessa kaikkien dokumenttien kanssa. Tämän toimenpiteen tultua suoritetuksi ainakin me saimme valita laituripaikan määrätystä laiturista. Satamamuodollisuudet eivät pääty tähän. Kiinnityttyämme laituriin meidän oli vielä käytävä laiturin päässä sijaitsevassa marinatoimistossa maksamassa. Sama henkilö hoiti vastaanoton ja marinatoimiston, joten hän ilmeisesti tarkkaili meitä ja hyppäsi pyörän selkään, kun näki meidän kävelevän marinatoimistoon. Maksu oli suoritettava käteisellä ja kaivoimme kaikki 1- ja 2-sentin lantit, jotta saimme hänelle tasarahan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti