sunnuntai 6. helmikuuta 2011

PANAMA, SHELTER BAY MARINA 9.-15.1.2011

Kaatosateet jatkuivat vielä pari päivää ja veneilijäkollegat alkoivat olla jo ihan masentuneita. Heräsi kysymys: 'Millainen on varsinainen sadekausi, kun kuivakausi on tällainen?' Olihan täällä lämmin, mutta nokkaansa ei kannattanut pistää ulos kuin hätätilanteessa. Onneksi meillä on Seilissä lämmitin, jota käytimme ahkerasti pitääksemme kosteutta aisoissa. Yksi sadepäivä oli ukkosvoittoinen ja sen jälkeen seuraava päivä valkeni aurinkoisena. Aina joku pilvi ropsautti vettä, mutta pääsääntöisesti saimme nauttia aurinkoisista poutasäistä. 


Ja kuin taskuravut koloistaan, yksi sun toinen purjehtija ilmestyi veneensä kannelle puuhaamaan jotakin. Monessa veneessä kiivettiin mastoon, vedettiin purjeita paikoilleen tai tehtiin muuta hommaa, mikä oli keskeytynyt sateiden takia. Mekin aloimme uusia tiikkisaumojen silikoneja. Jostain vuoti sadevettä sisätiloihin, mutta emme toistaiseksi ole pystyneet paikallistamaan vuotokohtaa. Ari pääsi maalaamaan peräosan Seili-kylttiä ja muutenkin elämä alkoi taas siirtyä enemmän ulkoilmaan. Se yksi norjalaisvene ehti lähteä, ennen kuin sateilta pääsimme katsomaan sitä.


Loppiaisen jälkeen näyttää uusi purjehduskausi päässeen alkuun. Panaman kanavan läpikulkijoita on päivittäin, veneiden kyljissä roikkuvat autonrenkaat ovat merkki siitä. Karibialta on alkanut tulla eurooppalaisia veneitä. Jälleen yksi valtava saksalaisalus, tosin kotipaikka Lontoo, saapui marinaan. Vibrant Curiosity –huvialus on 85 metriä pitkä, monikerroksinen, saksalaisen Würth-yhtiöryppään omistajan kiistelty huvialus. Amerikkalaisilla ja kanadalaisilla on paljon isoja moottoriveneitä. Jotkut kulkevat rannikkoja pitkin, kalastelevat ja jotkut pitävät niitä enemmänkin kesäasuntoina täällä marinassa.


Olemme nähneet melkein päivittäin hauskanvärisiä tukaaneja ja pääskyset lentävät iltapäivisin parvissa laskeutuakseen veneiden mastoihin tai köysiin.

Muovijätteiden olemassaoloa ja mahdollista Tyynellä merellä kelluvaa jätelauttaa kauhistellaan. Ihan tässä lähellä on ranta, mistä saa hyvän käsityksen muovijätteistä. Kauhistelun sijaan millään kansainvälisellä organisaatiolla ei näytä olevan kiinnostusta toteuttaa kierrätysmaksua tai maksaa jotain pientä esim. muovijätekilosta. Köyhissä maissa tällaisilla järjestelyillä olisi varmasti ratkaiseva merkitys muoviroskien kulkeutumiseksi hallittuihin paikkoihin. Muovikassien ja –pussien käyttökielto joillain hyvin järjestäytyneillä ja vaurailla paikkakunnilla ehkä toimii, mutta silmiinpistävämpi ongelma monen monessa paikassa on tyhjät muovipullot.


E-kirjojen lukulaitetta on käytetty edelleen päivittäin ja useita kirjalatauksia tehty. Nettiyhteyden toimiessa voimme lukea erilaisia kotimaisia lehtiä ja pysyä sillä tavoin perillä kotimaan asioista. Hesarin tämän vuoden ensimmäisessä Kuukausiliitteessä oli erittäin mielenkiintoinen ja perusteellinen juttu malariasta. Sen sijaan saman lehden kuvakooste Kiinan junamatkasta oli aika mitäänsanomaton. Itsekin kymmenisen vuotta sitten matkan tehneinä tiedämme, että eksoottisia ja erikoisia kuvauskohteita on matkan varrella vaikka millä mitalla. Tuskin monenkaan kiinnostus heräsi junamatkaa kohtaan.

Tällä viikolla saimme sitten uuden VHF-puhelimen ja panimme sen heti testiin kuuntelemalla kanavaa 16. Tiikkiosien uudet silikonit hiottiin yhtenä poutapäivänä ja toivomme, että veden tiputtelu sisätiloihin loppuu. Saimme lauantaina 15.1. viestin sy KasteHelmiltä, että ovat tulossa lähipäivinä Shelter Bay Marinaan.


 

Ei kommentteja: